Ta hand om dina kunder med ett lojalitetsprogram
Är det så att det räcker med riktigt bra produkter eller tjänster för att du ska få trogna kunder? Ja, så kan det vara. Det kan även vara så att du får trogna kunder enbart för att du råkar vara den enda restaurangen eller butiken i byn. Men om du är med och slåss på en större arena så kan det vara annat som blir viktigare än de produkter eller tjänster som du säljer. För det kan vara ett bra lojalitetsprogram som får bägaren att tippa i din fördel.
Men vad är då ett lojalitetsprogram för något? Tja, namnet säger egentligen mycket. Det är ett program som du skapar för dina lojala kunder. Eller, åtminstone de kunder du har som är återkommande. För om de handlar hos andra, kan du ju inte veta. De kunder som återkommer för att handla hos dig är alltså de kunder som du vill premiera lite extra. Eller så är det så att du premierar kunder för att de ska handla återkommande hos dig. Det går åt båda hållen.
Vad som kan locka kundgruppen
Det är inte någon mening med att ha ett lojalitetsprogram, eller kundklubb som det också kallas, om det inte är ett mervärde för dina kunder. Du behöver därför redan i förväg fundera över vad dina kunder kan tänkas vara lockade av. Kan det vara en rabatt när de handlat för en viss summa per år? Tror du att de kan se ett värde i att få vara först på en rea? Eller tror du att de kan uppskatta att få erbjudanden från samarbetspartners till dig?
För att hitta ett mervärde och ett passande upplägg kan du ta hjälp av företag som exempelvis https://www.inspirationcompany.se/. Där kan du få hjälp med att lista dina kunder och vad du kan göra för att de ska få en kundklubb som de trivs i, vilket gäller både för privatpersoner och företag. För företag består ju också av en grupp människor, som även de vill få rabatter och passande erbjudanden som goda kunder.
Håll lågan brinnande
När du väl har skapat ett program för dina lojala kunder så är det viktigt att du håller efter det. Du ska hela tiden komma med något som visar att du bryr dig om dina kunder och att kunden ska känna att det är ett värde att handla hos just ditt företag. Så tappa inte bollen utan fortsätt utvecklas tillsammans med dina kunder.